یادداشت‌ها

یادداشت‌های علی سلیمانیان

یادداشت‌ها

یادداشت‌های علی سلیمانیان

وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا

شما را چه شده است که در راه خدا به مقاتله برنمی‌خیزید؟ در حالی که مردان و زنان و کودکان مستضعف صدا می‌زنند: پرودگارا! ما را از این آبادی که اهلش ظالم است نجات بده! و برای ما از جانب خودت ولی‌ای برگزین و برایمان از سوی خویش یاری‌گری قرار بده! (قرآن کریم؛ سورۀ نساء، آیۀ 75)

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

ایمیل: tasrih.ir@gmail.com

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

مسئولیت ما مسئولیت تاریخ است. بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی(ع) بود، به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت، تا سرنگون شد. ما از سرنگون شدن نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم.

معلم شهید غلام‌علی پیچک

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

💠 رسوب در اصولگرایی و سیر قهقرایی انقلاب

شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳ ق.ظ




آن‌چه انقلاب اسلامی را با آن نظام معرفتی گسترده و آن ساحات مختلفه به این روز انداخته است که امروز در بسیاری از مسائل سکوت اختیار کرده و در بسیاری از عرصاتی هم که ورود دارد منفعل است، هبوط دادن آن در پیکره‌ی نحیف «اصولگرایی» است. نزول یک نظام معرفتی جامع‌الاطراف تحول‌خواه در جان یک جریان سیاسی محافظه‌کار ، بسیاری از ظرفیت‌های ناشی از آن نظام معرفتی را از کار می‌اندازد و از داشتن مجموعه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه محروم می‌کند. کما این‌که چنین شده که انقلاب اسلامی امروز نمی‌تواند تمام قوه‌اش را به فعلیت برساند.


نیروهای انقلاب در این ساختار متنازلِ سیاست‌زده، تقریبا همه کارکردشان را عطف به قدرت می‌دانند و همه‌ی هم و غم‌شان حفظ سنگرهای موجود و یا فتح سنگرهای جدید در قدرت است. در روزگار عزلت و فترت، در نقش یک نقادِ تمام عیارِ قطب صاحب قدرت ظاهر می‌شوند و در دوران قدرت نیز، در نقش یک مدافع منفعل. نمی‌توانند لوکوموتیو انقلاب را در ریل دیگری جز مناسبات قدرت -که از لوازم وعوارض سیاست‌زدگی است- برانند و پیش‌برد انقلاب را متوقف به قدرت مستقیم سیاسی می‌دانند. تولید ادبیات و گفتمان را به دلیل آن‌که خارج از حیطه‌ی قدرت سیاسی است ضروری نمی‌دانند و کار تئوریک برای تبیین بنیان معرفتی انقلاب انجام نمی‌دهند. به عبارتی مشغول فروعاتی هستند که عارضه‌ی سیاست‌زدگی است و پیش‌بردِ نظری انقلاب را به قدر درگیری‌های دو یا چند قطبی و روزمرگی‌های سیاسی، مهم و اصلی نمی‌دانند. در این مهبط، اصالت با سیاست است.


از طرفی کارکردهای تئوریکِ جریان معارض انقلاب اسلامی و بسط آن در مرحله‌ی اجرا و بر روی زمین، برآیند فکریِ جامعه‌ی موثر و فعال اجتماعی را به سمت جریان معارض نزدیک‌تر کرده است اگر چه شاید در مقیاس کل نفوس این برآیند به دست نیاید، اما آن‌چه اهمیت دارد این است که در عمل خاستگاه اجتماعیِ موثرِ جریان معارض تقویت شده است. این جریان به خوبی توانسته با بهره‌گیری از عواید کار نظری، با هر میزان حضور در قدرت، علاوه بر بسترسازی‌هایی که نتیجه‌اش تقویت منظومه‌ی اهداف این جریان در جامعه است، به همان میزان خودش را نیز بازتولیدِ اجتماعی کند و تکثیر شود.


آن‌چه امروز می‌طلبد یک بازنگری اساسی در گرایش نیروهای انقلاب به سمتِ جریانات شبه انقلابی و رجوع به اصل انقلاب اسلامی است و کار گسترده‌ی نظری در بسط معارف آن. نیروهای انقلاب به یک بازخوانی اساسی انقلاب اسلامی و توسعه‌ی میدان دید و عمل نیاز دارند وگرنه عاقبت مساله‌ی انقلاب در این سیر قهقرایی، جور دیگری رقم خواهد خورد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۱
علی سلیمانیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی